Kennismaking en introductie


In december/januari/februari komen elk jaar leerlingen uit groep 8 van verschillende basisscholen bij ons op bezoek. Toekomstige brugklassers krijgen dan een voorproefje van wat hen in het voortgezet onderwijs te wachten staat. De leerlingen worden rondgeleid en volgen enkele proeflessen.
Kijk voor  foto's van o.a. het bezoek van leerlingen van de Emmausschool uit Voorschoten in ons Fotoboek.

De eerste kennismaking

Op een woensdagmiddag (7 juni 2017; 14.30 uur) ontvangen we de aanstaande brugklassers voor het eerst op hun nieuwe school. Zij maken dan kennis met hun mentor en hun klasgenoten. De kans is groot dat daar bekenden bij zijn, want op het aanmeldingsformulier heeft iedereen kunnen aangegeven bij wie hij of zij graag in de klas wil. De mentor geeft die middag informatie over de start van het nieuwe schooljaar. De ouders krijgen informatie via e-mail over o.a. het brugklaskamp in Hoogeloon waar de leerlingen nader met elkaar kennismaken.


Kennismakingsmiddag vorig schooljaar: De nieuwe brugklassers luisteren aandachtig naar de informatie die in onze aula wordt verstrekt. 'Best spannend die nieuwe school'.

Na de bijeenkomst in de aula neemt de mentor de nieuwe Vlietlanders mee naar een lokaal voor verdere introductie.



Introductieperiode/Brugklaskamp

Omdat de leerlingen van verschillende basisscholen komen, beginnen ze het schooljaar met een introductieperiode. Op de eerste schooldag zijn er nog geen vaklessen. De leerlingen brengen dan tijd door met hun klasgenoten en de mentor. De laatste verschaft alle noodzakelijke informatie over o.a. het rooster, gebruik van de agenda, huiswerk, e.d.

Daarna is er een driedaags brugklaskamp op een locatie buiten de school, waar ook overnacht wordt.
De leerlingen werken er aan groepsopdrachten en we besteden veel aandacht aan sport en spel. In een ongedwongen sfeer leren ze elkaar en hun mentor dan snel kennen. Deelname aan deze dagen is dan ook verplicht. Het doel is namelijk een hechte groep te vormen waarin elke leerling zich thuisvoelt.

Wat heb ik zoal nodig op school? (schooljaar 2016/2017)

Behalve de schoolboeken, die je van ons krijgt, heb je natuurlijk nog van alles nodig. Voor de zomervakantie worden in de diverse grote warenhuizen afdelingen ingericht waar je alle spullen die je nodig hebt kunt kopen. We hebben alvast op een rijtje gezet waar je in elk geval aan moet denken:
REGENPAK ( tijdens brugklaskamp, als je op de fiets naar school komt, als we op excursie gaan) 

SCHOOLTAS ( De meeste leerlingen gebruiken een rugzak. Koop wel een stevige.) 

GODSDIENST/LEVENSBESCHOUWING:         
* schrift (A4 formaat)

NEDERLANDS:
-   Van Dale studiewoordenboek Nederlands of van Dale pocket woordenboek Nederlands.
-   twee schriften.

FRANS:
-  bij voorkeur Prisma pocketwoordenboek Frans-Nederlands
-  bij voorkeur Prisma pocketwoordenboek Nederlands-Frans
-  1 schrift of map, in combinatie met andere vakken

ENGELS:
-  bij voorkeur Van Dale handwoordenboek Engels-Nederlands (voor HM klassen mag ook Prisma pocketwoordenboek E-N)
-  bij voorkeur Van Dale handwoordenboek Nederlands-Engels (voor HM klassen mag ook Prisma pocketwoordenboek N-E)
-  multopapier voor het werkboek of een schrift voor aantekeningen

GESCHIEDENIS:
-  een 4-rings multomap  
-  voor de ringband geschikt schrijfpapier

AARDRIJKSKUNDE:
-  kleurpotloden, 6 stuks
-  lijmstift, schaar, geo-driehoek
-  grote multomap (4-rings), kan voor meerdere vakken worden gebruikt
-  voor de ringband geschikt schrijfpapier
-  rekenmachine: casio-fx-82 ex
-  Grote Bos-Atlas (54e druk)

WISKUNDE:
-  geo-driehoek (hard)
-  eenvoudige passer
-  2 (grote) roosterschriften (10 mm); geen multomap!
-  rekenmachine: casio-fx-82 ex
-  grijs potlood/gum/puntenslijper

BIOLOGIE:
-   Geo-driehoek, potloden HB, kleurpotloden, gum, schaar, lijmstift, rekenmachine, blauwe en rode pen;
-   schrift of blaadjes voor in een map

TEKENEN:
-  snelhechter
-  Map en tekendoos met materiaal krijgen de leerlingen op school.
   De tekendoos + map blijven op school, maar zijn eigendom van de leerling.

TECHNIEK:
-  potloden 2H en HB
-  puntenslijper/gum/geo-driehoek/kleurpotloden
-  passer

LICHAMELIJKE OPVOEDING:
-  zaalschoenen
-  korte (of lange) broek
-  Een t-shirt met mouwen
-  Eventueel een elastiekje om lang haar vast te maken

DIVERSEN:

  1. Multomappen zijn voor ± 3 vakken te gebruiken. Als de map voor één vak is bedoeld, staat dit aangegeven. Uiteraard hoort er bij de multomappen ook papier! Tabbladen zijn noodzakelijk om de vakken/onderdelen aan te geven.
  2. Agenda: de agenda moet voldoende ruimte per dag bieden om het huiswerk + eventuele aanwijzingen te kunnen noteren. Wij vragen u er ook op letten, dat de agenda, qua thema, tekst en plaatjes, past bij de identiteit van de school.
  3. Een map om proefwerken en schriftelijke overhoringen in te bewaren (meerdere jaren te gebruiken).
  4. Een stevige boekentas. Enige aandacht voor een goede tas is wenselijk. Het gewicht van het boekenpakket is sterk toegenomen (meer vakken, meer boeken per vak). Bijlage B geeft een aantal tips. Op school zijn kluisjes (lockers) te huur om bv. boeken, tijdens de schooldag,  in te bewaren.
  5. Pennen, ‘nakijkpen’, twee markeerstiften, potloden, gum e.d. in een etui. Er moet geschreven worden met zwarte of blauwe pennen.
     

Met welke vakken krijg je te maken?

Het grote verschil tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs is het huiswerk. Elke dag opnieuw moet een leerling in het voortgezet onderwijs 5, 6 of 7 vakken voorbereiden voor de volgende dag. Veel van het werk is op school al te doen in de fase ‘zelfstandig werken’ van het Vlietland Model.

Hoe meer op school gedaan wordt, des te minder blijft er over voor thuis. Daarom spreken we liever van ‘schoolwerk’ i.p.v. ‘huiswerk’.

Hieronder staan alle vakken die in de brugklas gegeven worden. Klik op het betreffende vak voor meer informatie.

  1. Nederlands  
  2. Engels
  3. Frans
  4. Geschiedenis
  5. Aardrijkskunde
  6. Wiskunde
  7. Biologie
  8. Goddienst/levensbeschouwing
  9. Muziek
  10. Tekenen
  11. Techniek
  12. Lichamelijke opvoeding
  13. Informatiekunde
  14. Drama